Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011

Η ΑΧΑΡΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΝΑΝΑΣ ΜΟΥΣΧΟΥΡΗ ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ… ΚΑΤΑΝΤΙΑ «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ»

Η ΑΧΑΡΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΝΑΝΑΣ ΜΟΥΣΧΟΥΡΗ ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ… ΚΑΤΑΝΤΙΑ «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ»
Η Νάνα Μούσχουρη με αιχμές σε ραδιοφωνική της συνέντευξη(27/02/2007, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ). Αυτός ο… Θεοδωράκης, μαζί με τον Μάνο, σε έκαναν τραγουδίστρια της προκοπής. Όμως άνθρωπος δεν έγινες ποτέ frau όχι κυρία… Ευχαριστούμε για την «αγάπη» 50 ετών στα τραγούδια σου… ΜΗΝ ΞΑΝΑΠΑΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ!!! Και λίγα είπαν για σένα καλλιτέχνες και πολίτες παλιοκυράτσα! Η γερμανοφιλία της βγήκε και σ’ αυτή την συνέντευξη… 
«Ο Θεοδωράκης δεν κατάφερε ποτέ να γίνει Μάνος Χατζιδάκις
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Όταν έχεις συνεργαστεί με πλήθος μεγάλους συνθέτες, από τον Μάνο Χατζιδάκι ώς τον Κουίνσι Τζόουνς και τον Μισέλ Λεγκράν κι έχεις την αναγνώριση εκατομμυρίων ανθρώπων σ' όλο τον κόσμο, δεν έχεις πρόβλημα να δηλώνεις πως αμφιβάλλεις για την αξία κάποιας πλευράς του Μίκη Θεοδωράκη(σχόλιο: πολύ μικρός ο Μίκης ΜΑΣ, η Μούσχουρη πια ασχολείται στην Ελλάδα με τον Sakis ή την Παπαρίζου και τους «δημιουργούς» των «τραγουδιών» αυτών των «ογκόλιθων» της μουσικής).
Η Νάνα Μούσχουρη, με πενήντα χρόνια στη μουσική και περισσότερα από 1.500 δισκογραφημένα τραγούδια σε πέντε ηπείρους, δεν μάσησε τα λόγια της προχθές το βράδυ στο ραδιόφωνο. Με την, όπως και να 'χει, ακραία άποψή της για τον Μίκη να εγείρει αντιδράσεις. Ήταν ένα από τα πολλά, αιχμηρά ή μη, που διηγήθηκε η μεγάλη τραγουδίστρια την Κυριακή το βράδυ στη μαραθώνια ζωντανή της συνέντευξη στο «Δεύτερο 103,7».
Η Νάνα, και όχι Νανά για να ξεχωρίζει από την ηρωίδα του Ζολά, η πιο διάσημη Ελληνίδα τραγουδίστρια παγκοσμίως που «ανάγκασε» τους Γάλλους να της ζητήσουν συγγνώμη γιατί δεν την είχαν... ανακαλύψει νωρίτερα. Σιγά το ατόπημα. Εδώ οι Έλληνες δεν την άφησαν να μπει ως χορωδός στην Επίδαυρο γιατί ήταν, έλεγαν τότε, εκπρόσωπος του ελαφρού τραγουδιού. Αύριο πάντως, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα την τιμήσει με τον Ανώτερο Ταξιάρχη του Τάγματος της Ευποιίας.
Συνομιλητές της on air ο Γιώργος Παπαστεφάνου και ο Γιάννης Πετρίδης, οι δύο κορυφαίες ραδιοφωνικές φωνές, που ύστερα από είκοσι πέντε χρόνια συναντήθηκαν ξανά, μαζί, στα μικρόφωνα. «Με τη Νάνα ξεκινήσαμε την ίδια περίοδο», μου έλεγε ο Γ. Παπαστεφάνου, νωρίτερα, στην είσοδο της ΕΡΤ που περιμέναμε για να την προϋπαντήσουμε. Και από δίπλα, ο Γ. Πετρίδης, κρατώντας μια τεράστια τσάντα με δίσκους και cd της Νάνας. «Κι αυτά είναι μόνο μερικά απ' όσα έχει κυκλοφορήσει στη Γαλλία», μας έλεγε γελώντας. Για δίωρη ξεκίνησε η εκπομπή, τρίωρη κατέληξε με την τρίτη ώρα να την παραχωρεί ευγενικά από το χρόνο του ο Αλέξης Κωστάλας.
Όχι ότι έφτανε και το τρίωρο για να ξεδιπλωθεί ολόκληρη η ιστορία της Νάνας Μούσχουρη. Καθισμένη ανάμεσα στους δύο οικοδεσπότες, άκουγε τα τραγούδια της και τα συνόδευε χαμηλόφωνα λες και ήταν η πρώτη της φορά. Μερικά από αυτά, τα παλιότερα, είναι ανέκδοτα και προέρχονται από το πλούσιο αρχείο της ΕΡΤ. Πάνω στο τραπέζι το πρόσφατα εκδοθέν βιβλίο «Τ' όνομά μου είναι Νάνα» (εκδ. «Λιβάνη»), με την αυτοβιογραφία της τραγουδίστριας όπως την αφηγήθηκε στον Φώτη Απέργη. Ένα ειλικρινές, τολμηρό, βιογραφικό πορτρέτο δίχως ωραιοποιήσεις, που έδινε το έναυσμα για να ξεκινήσει η συζήτηση και τα σχόλια. Όπως αυτό για τον Μίκη.
Διαμαρτυρίες ακροατών
«Ο Θεοδωράκης δεν κατάφερε ποτέ να γίνει Μάνος Χατζιδάκις», είπε η Νάνα Μούσχουρη και άναψαν τα τηλέφωνα. «Δεν υπήρξε αληθινή πηγή έμπνευσης, όπως ο Μάνος. Στηρίχτηκε και στην πολιτική. Σήμερα ελάχιστα τραγούδια του ακούγονται στο εξωτερικό. Δεν θέλω να υποβιβάσω τη δουλειά του, αλλά σε μένα δεν ταίριαζε καθόλου». (σχόλιο: σοβαρό επιχείρημα). Αρκετοί ακροατές, με μηνύματα και τηλεφωνήματα, δεν έδειξαν να συμμερίζονται την άποψή της. Όμως είχε ενδιαφέρον ν' ακούς την εμπειρία της από την περιπέτεια του «Επιτάφιου» του Μίκη Θεοδωράκη με τις δύο διαφορετικές εκδοχές του: τη μία, με την ενορχήστρωση του Μάνου Χατζιδάκι και τη Μούσχουρη στο τραγούδι και την άλλη, τη «σχισματική», με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. «Ηχογραφούσαμε το άλμπουμ, όταν στο 6ο τραγούδι ο Θεοδωράκης, ο Ρίτσος και κάποιοι μουσικοί εξαφανίστηκαν» θυμήθηκε η Νάνα. «Δύο μέρες μετά, καταλάβαμε γιατί. Κυκλοφόρησε η δεύτερη version με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Ο Θεοδωράκης μάλιστα είπε στις εφημερίδες ότι προτιμούσε τη δική του εκδοχή με το παιδί του κάμπου, παρά εκείνη με το κορίτσι του σαλονιού. Λες και δεν ήμουν κι εγώ ένα απλό κορίτσι. Ποτέ δεν πρόκειται να ξεχάσω αυτή του την κουβέντα».
Και για τον Μούτση
Αλλά έβγαλε και το παράπονό της για τον Δήμο Μούτση, που δεν έδωσε την άδεια να κυκλοφορήσει τα τραγούδια του στη γερμανική γλώσσα. Κι ας ήταν έτοιμοι ήδη οι στίχοι. «Δεν σκέφτηκε ούτε τον κόπο του παιδιού που έγραψε τα γερμανικά λόγια». Και όλα αυτά, μια εποχή που η Μούσχουρη πουλούσε στη Γερμανία 30 χιλιάδες δίσκους την ημέρα.
Απογοητευμένη από το «αυτοκρατορικό κόμπλεξ στην Ελλάδα όπου οι συνθέτες δεν σέβονται τους ερμηνευτές», η Μούσχουρη είπε κι άλλα πολλά. Για την είσοδό της στο τραγούδι το 1959, για «τον Χατζιδάκι που έδωσε ταυτότητα στο ελληνικό τραγούδι και μ' έμαθε να τραγουδώ και να περιποιούμαι τις λέξεις», για τις συμμετοχές της στα φεστιβάλ τραγουδιού αλλά και τη Eurovision.
Είπε για τις συνεργασίες της με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του παγκόσμιου τραγουδιού: Χάρι Μπελαφόντε (την έλεγε soul sister), Μισέλ Λεγκράν και αμέτρητοι άλλοι. Τέλος, αναφέρθηκε και στη Μαρία Κάλλας, που, όταν πήγαινε στον Αστέρα με τον Ωνάση, της ζητούσε το «Over The Rainbow» της Τζούντι Γκάρλαντ. «Καλύτερα να είσαι μια καλή τραγουδίστρια ελαφρού τραγουδιού παρά μια μέτρια σοπράνο», της έλεγε χαρακτηριστικά. Κι αυτή ήταν ακόμα μία κουβέντα που δεν ξέχασε ποτέ. Αλλά τη θυμάται τόσο διαφορετικά...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου